tisdag 19 maj 2009

Höjden av arrogans

I vissa yrken är folk mer arroganta än i andra. Hantverkare är ofta djävla arroganta på en rad olika plan. De har liksom råd. En annan yrkeskår som emellanåt beter sig som om du, som "kund" inte fanns där är läkare.

Jag har bestämt mig för att ägna mig åt en form av medicinsk välgörenhet, och ställa mig Till Förfogande. I detta ärende besökte jag idag en läkare. Denne läkare började med att komma en kvart försent. När det var avklarat, såg han till att inte kunna mitt namn, och inte bemöda sig att ta reda på det heller. Det är förvisso en smula ovanligt, men inte värre än att de flesta borde klara det. Vi snackar fem bokstäver i en rimlig ordning.

Han satte sig framför datorn, och började knappa i ett program han inte begrep. Läkare är erkänt dumma när det gäller maskiner och datorer. Om det är för att de faktiskt är korkade, eller bara för nonchalanta för att lära sig kan vi låta vara osagt. Den här killen hade dock noll koll alls.

Så till det sista, spiken i kistan för mitt förtronede för den här mannen. Han lyssnade inte på mig. Jag är inte alls säker på vad syftet med mitt möte med honom var. Han ägnade sig inte åt något som inte vilken medelbegåvad apa som helst skulle gjort bättre. Han tittade inte på papprena han fick av mig. Han gav mig ett att skriva på, och han kryssade i några rutor i vad jag tror var ett journalsystem, och han lyssnade, väldigt aktivt, inte på vad jag sa.

Tack och lov fick jag träffa ett par andra människor efteråt. De var inte läkare, så de hade öron, och kunde, med min hjälp, förklara för honom att han hade fel och var dum. Men jag tror inte han förstod. Vilket ju kan vara hela grejen.

Hela grejen var dum, för han var faktiskt inte kompetent att sköta den där sekreteraruppgiften han ägnade sig åt.

Slutkläm:
Hur fan tror du att jag ska orka pallra mig iväg, på tid jag flexar från jobbet, för att ägna mig åt den här välgörenheten, när du är ett sånt djävla ärkespån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar