onsdag 29 juni 2011

"nykulturell Svensk"?

En bekant har blivit påkörd bakifrån. Tydligen är det faktum att föraren av taxibilen inte är etnisk svensk relevant, eftersom han nämner det på fejjan. Och nej, jag ville egentligen inte vara kompis med honom på fejjan. Faktiskt, men orkade inte gnäll, och vi har en del gemensamma vänner och kollegor.

Jag tog mig friheten att ifrågasätta det med frågan: "Spelar det någon roll var han kom ifrån?"

Någon replikerade "Han hade nog mer förtur om han kom från höger, kanske" vilket ju kan tolkas på en hel rad olika plan och faktiskt får anses en smula lustigt.

Men, det är väl lite som Dilbert uttryckte det nyligen:
"I feel I'm becoming less of a People Person..."

Å andra sidan mår jag mindre dåligt än jag skulle ha gjort om jag hållit käften. Problemet är ju just att folk som han aldrig får mothugg, för de flesta blir sämre berörda av konflikten med smygrasisten än av hans rasistiska uttalande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar