onsdag 3 mars 2010

Vi i Villa - Rond 4

Idag var de snabba. Det var dessutom ett svar med ett namn, och inte bara Redaktionen.

"Hej Tehataren,
Jag önskar jag kunde hjälpa till med detta och jag förstår att det kan kännas frustrerande, men det enda jag kan råda till är att tala med brevbäraren. Vi klassas inte som reklam så om du inte önskar tidningen så bör du kanske som sista lösning skriva ut det på brevlådan.

Med vänlig hälsning,
"

Det är alltså förståelse, och nästan en ursäkt. Jag har en känsla av att det här är så bra det kan bli.

Vad gör vi nu då?
I menyn till höger har jag lagt upp en omröstning.
  1. Ska jag försöka förmå deras annonsörer, som säkert ändå tycker det är bra att få ut sin reklam även där folk satt upp "Ingen Reklam", men kanske ändå kan förmås påstå att de inte är nöjda med att jag besudlar deras varumärken?
  2. Ska jag kontakta Posten ODR och ifrågasätta att man kan köpa sig fri från "Ingen Reklam, Tack!"?
  3. Ska man kanske erkänna sig besegrad, och acceptera att man inte kan göra annat än gå till den djävla pappersinsamlingen med andras sopor?
Är det någon som vet vilken bäring "ingen reklam tack" på brevlådan egentligen har, rent juridiskt? Hur kan det vara så att det är upp till Posten ODR att definiera vad som är reklam precis helt godtyckligt? Kan man anmäla Posten ODR någonstans som inte är Posten ODR? Är det Nedskräpning? Kan man med något som helst juridiskt fog påstå sig Kränkt? Det brukar ju vara poppis?

Alla tips emottages tacksamt!

2 kommentarer:

  1. msn00b.wordpress.com6 april 2010 kl. 21:22

    Jag har haft samma problem med Metrobostad, min brevbärare tipsade om att sätta upp ett tillägg "till ingen reklam, tack!" som skulle lyda "inga gratistidningar, tack!", har funkat för mig iaf.

    SvaraRadera
  2. Jag har världens bästa brevbärare här, och problemen uppstår bara när hon är ledig av någon anledning. Tyvärr är det så att din brevbärare, rent tekniskt, gör fel. Han/hon får inte låta bli att lämna de där sakerna i princip oavsett vad du skriver på brevlådan. Tidningarna har betalat Posten för den tjänsten.

    Jag har också provat att skriva "inga gratistidningar" men det är tyvärr inte en lösning, egentligen. Dessutom kan man ju tycka att "Ingen Reklam Tack!" borde vara dödstydligt.

    Och, framförallt, Vi i Villa är en styggelse!!!

    Men, tack för tipset och omtanken!

    SvaraRadera