torsdag 11 mars 2010

Om att skriva

Jag läser rätt många bloggar. Alla möjliga sorters. Jag läser min svägerskas, där det står att hon träffade kompisar och åt lunch. Hon har rätt bra koll på språk, men sällan något att säga, men det är ok.

Jag läser bloggar om foto. Där står nästan alltid bilder i centrum och får tala för sig själva. Språket är hyfsat universellt, och i de bloggar jag läser kan man stava på det språket.

Jag läser seriösa, samhällskritiska, granskande och vassa bloggar, som den här. De skrivs också i allmänhet av folk som har ett intresse för språk och är måna om att få ihop det. Även om jag ibland slinter på något ord som inte kommer med. Det är följden av att lära sig maskinskrivning som tolvåring. Man blir lite för snabb. Men...

Jag läser också en del andra bloggar, som skrivs av proffs, folk som skriver på sin arbetstid, och vill få något att säga till om på sitt fackområde.

Då är det inte ok att blanda ihop orden tillförsikt och försiktighet. Har folk faktiskt så dålig koll på sitt modersmål? Om du inte begriper de svåra orden, använd dem inte då! Pucko. Om du inte kan ditt språk, skriv då inte.

SOPA!

3 kommentarer:

  1. jaha..men min "strunt-träning-babbel" kategori, det läser du inte va...hm... :D
    Tillförsikt och försiktighet, konstigt att blanda ihop dom orden.
    Det först känns lite hoppfullt och det andra varnar ju för att det nog inte är det ändå :) (tänker jag, de kan ju vara fel, då får du läxa upp mig)

    SvaraRadera