lördag 18 september 2010

vardagsrasister vid lunchbordet

Häromdagen kom politik upp vid lunchbordet. Som konsult är jag en smula obekväm med det, för jag är inte en vanlig anställd. Jag är inhyrd och representant för ett annat företag inför "kollegorna" som också är mina kunder.

Efter ett tag kom den unkna gamla svenssonrasismen fram. Mannen, 50+, välutbildad, välbärgad, som aldrig har behövt prova på arbetslöshet för till honom har det alltid funnits jobb, sedan han var tonåring, yttrade något i stil med att "Det är så många invandrare som inte VILL jobba!". Han hänförde en del jobb som han visste fanns som argument.

Det finns inga kulturer i världen som tillåter dagdriveri. Inga. Utom möjligen en del aristokrati lite jet-set-människor, men de är inte många, och de KAN dagdriva utan att det drabbar någon, eftersom de har det gott ställt.

Jag blir så trött. Vad fan ska man säga?

2 kommentarer:

  1. Ja du...mina föräldrar..jisses. Där finns en del åsikter om invandrare jag inte vill kännas vid alls.

    SvaraRadera