måndag 13 september 2010

Vad är värst, höger eller vänster?

Även om Kommunisterna till vänster fått mycket mer uppmärksamhet än kreationisterna och sekteristerna på högerkanten i media, har det varit uppe en hel del i bloggarna omkring den här.

Man måste välja. En blocket eller det andra. Nu känns det som om sossar, moderater, miljöpartister, centerpartister och folkpartister är ungefär samma. Med några ören hit eller dit på bensinen och en och annan lärare mer eller mindre i klassrummet. De har alla både bra och dåliga idéer. Jag sympatiserar med lite hos vart och ett av de där, och alla har de något jag inte ställer upp på.

Utom de där extremerna. Kanske valet i första hand handlar om vad jag minst av allt vill ha på ministerposter. Och bara sekundärt hur jag tycker det bör fördelas inom det vinnande blocket.

Så jag väljer inte längre mellan primärt miljö, sekundärt liberalism, eller tvärtom, utan jag väljer vad som är värst. En stalinist som utrikesminister eller en homofob kreationist som socialminister.

Lasse är läskig. Läskiga Lasse. Han är dum, aggressiv, obildad och otäck i många värderingar. Men Göran är fanimig värre. Och framförallt är hans partikamrater värre.

Jag tror att jag i år kommer att framförallt anstränga mig för att rösta bort Göran. Fy fan vad kristdemokrater är otäcka.

3 kommentarer:

  1. Jag är elakare..jag hoppas Centern med gläffsiga Tanten ryker all världens värd. BARA för att slippa hennes gläffs.

    Annars vet jag inte, skulle vilja plocka lite Fp och Lite Mp..hm..

    SvaraRadera
  2. Vad sägs om en blankröst, för att visa ditt avståndstagande? Eller en röst på Piratpartiet eller Feministiskt initiativ, ifall du gillar något av dem?

    SvaraRadera
  3. Nej, Piratpartiet har jag verkligen inget till övers för, och F! känns inte alls som min grej. Dessutom känner jag att det är viktigt att lägga en röst på något av blocken för att garantera att de spöar SD.

    SvaraRadera