torsdag 15 oktober 2009

Religiösa

Trodde du att religion handlade om Jesus* och Gud? Prova att säga det jag skrev i förrförra inlägget till en datornörd. Eller att påpeka att ingen skickar brev längre, till en filatelist, eller att nämna växthuseffekten för Motorintresserad Ungdom, eller "Varj" i Värmland eller...

Nyss gjorde jag misstaget att offentligt vädra min ilska över att den lösning att fömedla bilder till vänner och familj jag råkat välja visade på vissa brister på grund av att dumma människor tycker att det här:
 ...     Port 80     ServerName server.domain.tld      NameVirtualHost 111.22.33.44            DocumentRoot /www/domain     ServerName www.domain.tld     ...                    DocumentRoot /www/subdomain     ServerName www.sub.domain.tld     ...          
... är ett självklart sätt att uttrycka sig. Folk blir genast rabiata och menar att "En bra dokumenterad textfil är väl minst lika bra som ett bra gui, om inte bättre då man själv kan välja editor =)"

Det svar jag hade väntat mig från intelligenta människor hade varit en kommentar på huruvida mitt skämt var roligt eller inte.

Återigen, folk saknar humor. Religion rymmer nämligen inte humor. Eller tankar över huvudtaget. Bara blind Tro. Total hjärndöd. Avsaknad av reflektion. Och sedan spelar det mindre roll om du tror på Linus Torvalds pingvin eller Shiva.

Och tänk, detta att inte tänka, är inte det ett av tedrickarens signum? Hur ska vi generalisera? Är tedrickare en sorts religiösa i sin avsaknad av intellekt, eller är religion en form av tedrickande?




* eller annan lämplig profet/messias/gudsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar