tisdag 13 oktober 2009

Internationella tedrickarstudier

I hotellets frukost-... utrymme satt jag i närheten av ett spanskt par i förtioårsåldern. Kvinnan var blonderad, sådär halvtaskigt, som folk blir som egentligen har sydländskt svart hår. Hon var inte så blond som gulhårig. Hon såg ut att vara en typisk tedrickare. Den där sorten som är hemmafru, tror sig kunna laga mat, fast hon egentligen bara behärskar den paella hennes mamma lärde henne laga som ingen av dem kryddar ordentligt, och som hänger upp fula gardiner och samlar på dockor i folkdräkter från länder hon besökt. Hon pratade non stop från det att jag klev in tills jag klev ut, och något så trött som maken mitt emot, som inte öppnade truten en enda gång på hela tiden har jag sällan sett. Kanske var han bakis? Jag kan förstå att han söp sig sönder och samman igårkväll.

Vid samma frukost serverar man också äckligt kaffe. Den kontinentala frukosten har för all del ryckt upp sig en smula. Numera får man både en liten burk yoghurt och en halv baguette utöver croissanten och kaffet. Eller. Kaffe och kaffe. Fransmännen har en stark kaffetradition och av alla flygbolag jag åkt med har Air France det bästa kaffet. Lätt. Men det de serverar till frukost vet jag fan inte vad det är. Kanske någon viftat lite med en burk snabbkaffe bredvid tjugolitersgrytan med hett vatten. Kaffe var det i alla fall inte. Och även om det hade varit det, hade det inte gått att dricka, för kaffekopparna är nämligen formgivna av någon tedrickare. De är väldigt låga, och ganska stora i diameter, vilket gör att man inte har några marginaler alls för skvalp, och dessutom är örat så djävla litet att inte ens jag, som köper mina handskar storlek S på damavdelningen, får in fingrarna. Således spillde jag kaffe på mina jeans. Det kan iofs kvitta, för de har inte riktigt torkar från gårdagens skyfall ändå i det här rummet utan ventilation, och luften ute får väl fortfarande sägas vara en smula… fuktig.
Idag tar jag med mig ytterligare studie av Tedrickare, i form av Kay Pollacks bok. Den är inte så stor. Den går nog ner i kameraväskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar