måndag 14 december 2009

Olika stadsdelar, olika mammor

Jag har nu observerat mammor. I egenskap av föräldraledig, kan jag ju inte gärna undgå dem. Många av dem är tilltalande på många sätt.
Jag råkar befinna mig i Stockholm, och skillnaderna blir tydliga, enligt följande: (jag ber om ursäkt till utsocknes, som högaktligen skiter i Stockholmsområdena, och ber er översätta till era egna städer)

Kungsholmen:
Mammor i jeans, gore-tex-kängor och bekväma mössor i fleece. De är ofta vältränade och rör sig gärna i flock. Håret i en stadig, praktisk hästsvans.

Östermalm:
Mammor i kjol, stövlar, dyr jacka, dyr mössa, skitdyr vagn och välgjorda frisyrer. De rör sig sällan i flock, men är rysligt eleganta. Och ofta vältränade.

Södermalm:
Mammor i noga kombinerade årgångsplagg, färgat hår, ring i näsan, tuffa, men ganska opraktiska skor och vagn från 1973, helst i brun manchester. De rör sig ofta i flock, och skrämmande lika i sin strävan att vara individuella. Ofta vältränade.

IKEA, Kungens Kurva:
Mammor i mjukiskläder, foppisar eller nedgågna uggisar, håret på ända i något som liknar en frisyr som var inne för fyra år sedan, shoppandes doftljus, ätandes utan bordsskick på Restaurangen (läs: förortskärringsbespisningen på plan 3), där de svullar köttbullar som om det inte fanns någon morgondag, som om armageddon stod för dörren, som om Etiopiens största svältkatastrofer alla väntade i bilen på parkeringen. Deras barn har inte snutits en dag i sina ömkliga liv, fyllda med pommes, chips och gorbys, trots att de bara är tre. De förtär lika delar snor, coca cola och bea. Skillnaden på två gula är bara akademisk på IKEA. Deras föräldrar tycker faktiskt det är trevligt att gå på IKEA, och samlas, alla kärringarna på 27, som varit föräldralediga i över tre år, och vallfärdar dit ihop.

Ja, det är sant. Jag såg hela flockar!!!

Nästa gång ska jag fan leta reda på en verkstad i obygden och bara promenera i fem timmar, och ha termosar med varmt vatten i vilka jag kan värma barnmaten. Fy fan!!!

contemno sumo vulgi

Tror jag.
Rätta mig om jag har fel. Latin är viktigare än vilka butiker tedrickare handlar i.

3 kommentarer:

  1. jag tycker kungsholmsmammorna verkar bäst!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar alla utom de som är på IKEA. Skulle du bli mamma, skulle du nog bli den bästa. Fast inte om bodde på IKEA, kanske.

    SvaraRadera
  3. Fan, jag glömde kommentera att kärringarna i KK är amerikafeta och luktar illa. För det är sant. Men jag missade den detaljen.

    SvaraRadera