söndag 27 december 2009

Fel, fel och... dubbelfel.


I tidningen Mitt i Söderort kan man läsa sport. Japp! Farstas damlag spelar tydligen i division 3. Jag kan det inte, men jag föreställer mig att det är rätt kass. Det finns väl åtminstone ett par serier över det, va? Och rätt många som sparkar boll.

Jaja. Jag blev tvungen att läsa artikeln häromdagen, även om jag av princip helst inte läser sport, pga av rubriken: "Hela laget lämnar klubben i protest".

Jahaja. Ja, då spelar de väl inte i div 3 längre då. Vem bryr sig? Varför det skulle vara av intresse för mig eller någon annan utanför lagets medlemmar och deras mammor är över mitt förstånd, men icke desto mindre...

Tydligen är de förbannade. Det tyckts inte som om de har helt klart för sig vem de är arga på, och de tycks inte bry sig heller. Men, vad hade de väntat sig när de givit sig in i det gubbigaste av allt gubbigt, näst efter bastu med öl och snörull? Herrejesus.

De får inte ett eget omklädningsrum, se. Näha? De skyller själva på gubben som styr och ställer på deras idrottsplats. De menar att han helt kallt nekar dem ett eget privat omklädningsrum, i vilket de kan ha sin utrustning. En låsbar skrubb duger inte. Att få låna det allmänna omklädningsrummet duger inte. Idrottsplatsgubben hänvisar dock till fotbollslaget, som hyr tre omklädningsrum, varav tydligen deras damlag inte kan få något. Nä, men vad trodde ni? Det finns ju grabbar i laget bredvid. Klart de ska ha omklädningsrummen. Vad hade ni väntat er? Men, är det verkligen idrottsplatsgubben? Eller är det era polare i klubben? Ja, det är inte gott att veta, men det kan ju kvitta. Gubbar som gubbar. Vem bryr sig om de är anställda av en förening eller av kommunen? Det är fotboll, så det är väntat.

Men då kommer vi till nästa grej. De har lite interna diskussioner om vem som ska få ha omklädningsrum inom klubben. De flesta som tränar där tycks alltså ha ett, och även dessa "damer" har ett, även om de inte har ett eget de kan låsa in sin utrustning i, utan tvingas låna. (Var har jag hört det förr? Vi vill inte vara hyresgäster. Vi vill vara våra egna.) Själv har jag ägnat mig åt andra sporter. Jag har bland annat ridit mycket. I stall klär man om i en spilta. Omklädningsrum? Skulle inte tro det. Det finns bara inte. Det finns ett stall och ett ridhus. Har man tur finns det en yttepyttetoalett som håller utetemperaturen och har stopp för att någon stoppade en tampong i den för två månader sedan. På sistone har det börjat dyka upp på de större ridskolorna. I allmänhet dock utan duschar. Man får vara glad om det finns skåp att låsa in prylarna i. Som kille är du fortfarande hänvisad till dasset. För det finns bara omklädningsrum för tjejer.

Många kallar ridning överklassport. Då undrar jag hur många sossegubbar som skulle kunna tänka sig att klä om utomhus på vintern, och sedan inte få duscha innan de kör hem. Hockey kostar faktiskt lika mycket per utövare som ridning. Men nej, det är ingen överklassport. Det är ju en lagsport för Grabbar. Så den får bidrag. Som fan. Och nu ska jag i förbigående nämna att jag inte har koll på siffrorna. Det var nog faktiskt så att det kostar lika mycket utrustningsmässigt. Men anläggningen tror jag är dyrare för hockey.

Jaja. Skit samma.

Djävla bortaskämda sopor till fotbollssspelare, och djävla gubbvälde som härskar där.

Och när Svensk Ridsport gör en stor grej över att en klubb slutar arrangera ponnytävlingar, för att det är för många föräldrar som uppför sig illa, är det fortfarande helt ok för en fotbollspappa att kalla domaren nästan vad som helst, och motståndarlaget för allehanda märkliga tillmälen. Bland det bästa är faktiskt att som man kalla någon man inte tycker om för "djävla fitta". Som om man inte tyckte om "fitta". Detta bekräftar den teori jag har om män som helst tillbringar tid med andra män i svettiga omklädningsrum. Själv hänger jag nog helst där det kryllar av tjejer, men så är jag också trygg i min roll som heterosexuell hane.

Och nej, det är inte jag som har problem med homosexuella, utan de homosexuella som inte vågar komma ut ur garderoben, därför att man vet hur jargongen och fördomarna låter i de där omklädningsrummen.

Fotbollsfolk? Ni är på min lista. Som fan!

6 kommentarer:

  1. Ruskigt bra och så äckligt RÄTT.

    SvaraRadera
  2. Nu orkade jag inte läsa hela din hat-drapa till inlägg eftersom jag inte riktigt håller med, men jag vill ändå kommentera att du bor på rätt sida stan. Trevligt, trevligt.

    Vi kanske är grannar rentav?

    SvaraRadera
  3. Hehe!
    30+, ja, kanske bor vi grannar? Det vore roligt. Ska vi ses och grilla i sommar? Tar du med Starköl, så ordnar jag med likdelar att förkolna över sakta eld. Och bea och pommes.

    Fast kanske du vill läsa hatdrapan ändå? Egentligen är det inte så mycket ett påhopp på själva idrotten Fotboll, som på gubbarna som omger den. Och dem tror jag att du inte heller gillar...

    SvaraRadera
  4. Och är det inte märkligt att man inför varenda Pridefestival lyfter fram anti-homosexuella strömningar inom polisen och försvaret - som faktiskt har gjort en hel del inom området - men aldrig idrottsvärlden i allmänhet och lagsporterna i synnerhet? Sist deltog visserligen några elitidrottsklubbar i paraden, men då företräddes de av sina kvinnliga fotbollsspelare... Var håller de öppet homosexuella männen hus? Finns det inga homosexuella män som är fotbollstalanger? Eller är de inte välkomna?

    SvaraRadera
  5. ksth:
    Eftersom öppet homosexuella är så ovälkomna, enligt min tes, får de aldrig chansen att odla en eventuell talang, vilket innebär att det inte finns några öppet homosexuella män på högre nivå i lagbollsporterna.

    Vad tror vi händer med någon som kommer ut ur garderoben i den miljön? Klart de stora fotbollsklubbarna inte har några män att skicka. Men att alla fotbollsspelande kvinnor är flator, det vet man ju. Kvinnliga kvinnor skulle ju aldrig klara av att spela fotboll! Duh...

    SvaraRadera