söndag 19 juli 2009

logi med barn

Det är semester och därmed en smula tomt i bloggen. Det är svårt att förmedla djupa tankar i dånet av tusen barn. Vilket för övrigt är temat för dagens betraktelse.

All Inclusive är numera ganska populärt bland barnfamiljer för att det är "enkelt". Enkelt tycker jag känns en smula märkligt som högsta prio för en semester. En vecka i Bunkern är också ganska enkelt. Ja, det är ju gratis sprit också, men det behöver man ju inte tala så högt om.

Ja, jag kan förstå att man som förälder ibland vill lämna sitt barn med en tonåring utklädd till Bamse i en hetta som även utan trettio kilo plysch är plågsam för många, och under tiden se hur många drinkar det är fysiskt möjligt att få i sig på en dag. Supa bort all ångest över att man inte är cool nog att back-packa i Mongoliet eller Somalia. Men...

Jag upplevde nyligen en stor anläggning, kretsande kring en stor djurpark, helt avsedd för barnfamiljer. Det fanns en barnbuffé med pannkakor och köttbullar, så att barnen inte skulle hosta och spotta för mycket i de vuxnas buffé. Det fanns barnstolar i överflöd och det fanns pennor på borden, med vilka barn kunde rita på duken. Praktiskt, ja visst. Utfordring åt massorna i en miljö där föräldrar inte måste kedja fast barnen för att undvika stämningar från restaurangen och BÅDE helstekt fläskkarré OCH ryggbiff. Och stor stark.

Men var det en njutning? I helvete! Vi fick alla mat, och kunde därmed sova utan hunger, men som kulinarisk upplevelse bortom undermåliga. Det var en audiell plåga av skrikande barn. De flesta skrek betydligt mer än mina barn brukar göra, och således fick jag ett snittvrål i öronen under måltiden som vida översteg vad jag är van vid hemifrån. Och bara hälften kom från barnen. Det mesta andra kommer från en fet karl från Skövde med tre öl för mycket under västen som inte orkade resa sin feta röv från stolen och lyfta ut sina snoriga treåringar ur sås-baljan, utan istället vrålade över hela matsalen.

Och detta kallar folk "enkelt" och "avkopplande". Inte ens en AllInclusive anläggning vid medelhavet har tillräckligt mycket sprit för att försätta mig i ett tillstånd där jag finner sådant avkopplande. Ingen mängd lugnande i världen tar mig dit. Hellre tältar jag på plattan är besöker en AllInclusive-anläggning där jag ska höra tusen blekfeta ungar och deras packade föräldrar vråla åt varandra varenda mål på dagen, och se hur spottar och fräser när bamseskådisen faktiskt friteras i dräkten, och en fet tysk gör magplask i polen och stänker ner barnkissblandat poolvatten i varenda drink på promenaden runt vattnet.

Nej, fy helvete.

Tack och lov åker ju ganska många puckon dit, vilket betyder att jag slipper dem här hemma.

Men NI ÄR FAN PÅ MIN LISTA ÄNDÅ! Ni, era snoriga barn, och era hängbuksvin till packade hannar!

2 kommentarer:

  1. Härligt, du är på banan igen, välkommen hem!
    Skrämmande typisk charter.
    September, det är månaden att åka i, då är alla ungar i skolan :) Ja inte mina då..men de skriker inte så mycket...nu kan jag ha ljugit lite, om skrikandet

    SvaraRadera
  2. Jag är ledsen, Huskatt, men för AllInclusive finns det ingen rätt säsong. Många resor blir bättre av att åka vid annan tid än alla andra, men AllInclusive är ALLTID fel...

    SvaraRadera