måndag 8 februari 2010

All your base are belong to us, Facebook Edition!

"Hej, eftersom jag supit bort min bankdosa, kan väl du ge mig koden till din?"

Ok, då kör vi Finn Fem Fel på ovanstående.
1. Vad ska du med någon annans KOD när du slarvat bort din dosa? Den hjälper bara för att nå någon annans konton, och...
2. ...bara om du har vederbörandes chip-kort, eller en bra kopia.
3. Hur rimligt känns det att någon du bara haft sporadisk kontakt med och som inte ens är en nära vän ska ha de uppgifterna? Läste du inte pappret från banken? "Inte ens vi ber om din kod. Alla som ber om den är bedragare. Ger du ändå ut den kan du fan ha det, djävla pucko!"
4. Via FaceBook?
5. Finns det ingen undre gräns för det intellekt som krävs för att kunna köra facebook och kvittera ut dosa till banken?

Jag blir så trött. Inte bara på det faktum att det uppenbarligen inte finns någon sådan gräns, utan också på att den uppenbarligen inte uppnås ens på DN, där man gör en stor artikel om att det hänt.

Just det, vad har hänt? Jo, Annas Fejjan-bekant har torskat 66000 på att Annas fejjankonto blev kapat, och att kaparen kontaktade godtyckliga fejjanbekanta via fejjanchatten och bad om deras bankdosekod. Och en annan torskade 5000. Anna verkar inte hänga med landets intellektuella elit! Herregud! Den lämnar jag inte ens ut till min fru! Hur kan man bli förbannad eller ens förvånad över att någon som ber om alla ens pengar, och får dem, tar dem? Ska vi testa? Snälla, ge mig alla dina pengar!

Hur dum får man vara? Ja, jag vet att Nigeriabreven fortfarande funkar, och jag hade skitkul åt någon afrikansk elektronikhandlare (som bara gissade på innehållet i annonsen eftersom han inte pratade svenska) som ville köpa mitt objektiv, och erbjöd mig betalt via paypal, och sedan påstod sig ha satt in mer pengar än jag begärt. Sedan kom ett mail, som gmail mycket riktigt identifierade som fusk, eftersom det inte alls skickats från paypal.

Hur dumma är folk? Vad tror de? Det ska ni ha klart för er, att förste bäste "vän" som ber om mina bankuppgifter på det viset åker på spö! Stryk!!! Och polisanmälan. Och blir tvingad att bära för tajta jeans och ful hatt offentligt! Och jag kommer att pinka i h*ns morgonkaffe!

Dumma människor, ni är på min nu befängt långa lista!

3 kommentarer:

  1. Om det varit tomt..då kanske...

    SvaraRadera
  2. oj oj oj... stackars anna...

    SvaraRadera
  3. Det är fan så man skäms att vara vertebrat.

    Vi lägger ner den här jävla mänskligheten och börjar om med nya aminosyror.

    mvh
    Jessica - folk ska vara _bra_ dumma innan jag slutar tycka synd om dem. (Min förmåga till empati, vare sig jag uttrycker den eller inte, är nästintill patologisk.) Här, ungefär, går min gräns.

    SvaraRadera