tisdag 17 december 2013

Lite om yttrandefrihet och upphovsrätt

Yttrandefrihet är fint. Det behövs, men...

Det finns faktiskt undantag. Det finns faktiskt saker man inte får lov att säga, hur som helst. Saker som inte skyddas av yttrandefrihet. När människor ändå säger dem, brukar det åtföljas av ett "... men det får man väl inte säga i det här djävla landet."

Nej, man får faktiskt inte det. Bokstavligt. Du får inte.
Säger du djävligt rasistiska saker, då är du rasist. Det är liksom det som är grejen.

De som läst här förr, vet ju vad jag har att säga om kvällspressen, men vafan, även en blind kan få korn på en höna.
Jag ger er...
... en äkta skånsk fullblodsnasse-gubbe.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/grav/ronny-lindberg-sd-konfronteras-med-sina-kommentarer/

Se och gråt.

Och nej, du får inte säga det.

Vilket osökt för oss in på andra liknande saker. Andra saker du inte får säga, är det någon annan äger. Det kallas upphovsrätt. Tanken är att även intellektuellt arbete ska löna sig. Saker kan konstrueras utan hammare, vet du. Därför är det inte ok att dela upphovsrättsskyddat material hur som helst.

Riktigt roligt blir det när de två förenar sig. Det kallas thePirateBay. Där extremliberaler som tycker att allt ska vara lagligt, och att allt får sägas och göras hur som helst (Ska väl du skita i, om jag blir hög och kör ihjäl dina barn. Jag får väl knarka om jag vill!) förenas med nynazister (Håll käften din djävla judeneger, för jag är Arier och bättre än du, för det säger jag att jag är och då är det så och polisen borde ge svartskallarna på käften mer!). Det är en så udda kombination att man undrar vad i helvete de tänkt med. Antagligen har de inte tänkt. Det brukar ju vara så.

Den oheliga allians av olika vansinnen stöttas sedan av konsprirationsteoretiker och allehanda puckon, och plötsligt är Bahnhof en hjälte.

Visst, BahnHof, jättefint att ni är för den personliga integriteten och så, men ni tappar ju liksom lite när ni stöttar nassen som ligger bakom PirateBay, och inte egentligen är mycket för yttrandefrihet.

Nä, hörrni, lite konsekvens i era politiska ställningstagande vore kanske på sin plats.

Och det ska ni ha djävligt klart för er, att jag tycker ni är ett vidrigt djävla pack!

Vill man ha en mer nyanserad version, kan man läsa allt som sagts om Sverigedemokraterna av icke-sverigedemokrater. Typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar