tisdag 6 mars 2012

Om att lyssna och tvingas höra

Med mindre jag lyckas koncentrera mig riktigt ordentligt, vilket händer allt mer sällan, kan jag inte filtrera ljud. Jag hör "allt". Jag hör alla samtal omkring mig samtidigt, och vad alla säger. Jag hör TV:n och registrerar det mentalt. Det är pissjobbigt. Jag önskar jag kunde slippa höra allt dumt som sägs överallt. Inte minst samtal omkring mig på jobbet.

Även kollegor tycks kunna ha de mest hjärndöda konversationer om saker som torde vara utredda och mer för ganska många år sedan. Vi snackar alltså om saker som "vad folk slänger i soprummet trots att man inte får.", att man "egentligen borde gå med i styrelsen för bostadsrättsföreningen och göra något åt problemen" men folk där är ju så dumma, sådär som bara grannar kan vara. Ja, men du kanske är en av dem? Eller?

Och mer därtill.
Tack gode Ingenjör för hörlurarna som låter mig lyssna på musik jag själv väljer istället för andras brist på intellekt. Snälla, allihop, håll käften och låt mig tro att ni inte är lika dumma som alla andra.

2 kommentarer:

  1. Känner igen mig. Jag hör också "allt" och det är så tröttsamt att lyssna på vissas babbel. Jag bor i Frankrike och konstigt nog har jag större problem här än i Sverige. Det känns som om örat inte filtrerar på samma sätt när jag hör franska jämfört med Svenska..
    Sitter i ett öppet kontorslandskap, visserligen bara med 8 personer men det räcker för att driva mig till vansinne. Speciellt när 6 personer pratar i telefon och den 7:e har improviserat möte med tre andra kollegor. Dessutom kommer alla idioter och ska kindpussas trots att jag köpt feta hörlurar och försöker koncentrera mig på ett jobb.
    Kriteriet för nästa jobb är ett eget kontor så jag slipper denna ljudpollution.
    //Julia

    SvaraRadera
  2. Dubbelword.
    Kindpussande är en djävla styggelse jag aldrig begripit.

    Lider med dig!!!

    SvaraRadera