torsdag 9 juni 2011

konventioner på jobbet

På jobbet förväntas folk generellt ha sin arbetsgivares bästa för ögonen, och inte sitt personliga revirpinkande. Det är så det ska vara. Många pinkar revir ändå, men de försöker i allmänhet dölja det väl, och hävda företagets bäst, och de brukar spela efter reglerna, så tillvida att de lägger ner dödfödda konflikter när de inser att de är besegrade.

Men, en del de förstår inte riktigt spelreglerna. De kräver saker utanför sitt mandat, de tvekar inte att påstå att samtliga andra tio i rummet har fel, de drar till med vilka argument som helst - relevanta eller icke - för att driva sin tes, likt treåringar som hittar på nya anledningar till varför de ska få godis eller slippa städa, hur meningslöst det än är, och hur väl de än förstår poängerna med städning eller avsaknad av godis.

De spelar inte efter reglerna. De möter inte argument med motargument, utan nya påståenden. De byter ut det viktiga problemet mot ett nytt, varje gång det gamla är nedmonterat, och, och nu kommer det roliga, det finns inga konventioner för att hantera detta. Hur gärna man än vill, kan man inte bara säga "Håll käften nu, djävla nolla, för du är rökt och du vet det, och jag vet, och alla andra här vet det. Lägg ner!". Man kan hinta om det mer eller mindre diskret, men om den hinten inte mottas, alls, utan bara ignoreras, då finns det inget att möta den med.

Det är då man får se kvinna i 60-årsåldern, chefens chefs chef, som himlar med ögonen mot telefonen, tittar på den lille konsulten, och undrar hon hör samma sak som jag.

Men men. Han har nog faktiskt, i ett bara aningen lite längre perspektiv, bränt ännu ett skepp. Ett av sina sista. Och fy fan vad jag ska fira när jag slipper DEN DJÄVLA GUBBDJÄVELN SOM HAR BARA PRESTIGE OCH INGEN HJÄRNA ELLER KOMPETENS!!!!!!!!!!!

Det är personligt nu. Jag ska ha ditt djävla gubbhuvud med de skeva tänderna på en djävla silverbricka. Fatta det! Jag ska skjuta ner dig tills du ligger nedpissad i gyttjan och tigger om nåd, och då ska du ingen få! Jag ska slita ditt anskrämliga kranium från din övriga lekamen och SKITA NER I HÅLET!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar