måndag 26 april 2010

Recension av dagens Debatt i DN

Idag är det Mona & the Crew som skrivit, och de har varit anmärkningsvärk sakliga.

De berättar att de tänker spendera någonstans i storleksordningen 120-150 miljarder på nya järnvägar och bättre kollektivtrafik. De nämner nio miljarder hit och nio miljarder dit, och man blir lite osäker på om de ingår i de 120 eller inte, men vad är väl några miljarder hit eller dit?

De skriver ganska noggrannt vilka järnvägar och vilken kollektivtrafik de ska fixa, så, som sagt, ovanligt sakligt.

Fast de kunde inte hålla sig ifrån en inledning på två stycken där det står "Reihnfelt är dum, vi är bra.", men jämfört med den förra var det ju rätt bra jobbat.

De nämner i och för sig ingenting om varifrån de ska få de minst 120 miljarderna som Anders Borg menar inte finns ifrån. Ja, och så nämner de att Alliansen har slösat med pengar genom skattelättnader.

Det är alltid roligt att de där få promillena av statens finanser som utgörs av inkomstskatt för de rika alltid är en så stor fråga. Från båda sidor. Inkomstskatt i Sverige är en slaskpost i finanserna. Den är mest en ideologisk fråga. Från båda sidor.

Jag skulle vilja ha en artikel från andra sidan att recensera nu! Kom igen, Anders och Fredrik! Säg emot!!!

Min gissning:
"De rödgröna saknar teckning för sina löften. Pengarna finns inte. Vi har skapat mycket mer jobb än de skulle gjort under samma period. Finanskrisen var inte vårt fel. Tvärtom hanterade vi den ganska bra!"

"Och skjut vargarna, för annars blir de inavlade."

4 kommentarer:

  1. Vore bättre med en blocköverskridande lösning, ett snabbtågsprojekt i den här klassen är så omfattande att det skulle behövas. Även om vänsterpartierna vinner i höst så kommer snabbtågssatsningen knappt ha nått skrivborden vid valet 2014 och skulle sen vara lätt att stoppa om det görs andra prioriteringar. Själva bygget kanske kan starta kring 2016-2018 (nära på näst-nästa mandatperiod) med lite tur om det inte blir långdragna överprövningar av sträckningen, med diverse rättsvändor.

    Sen kan man ju fundera på vad tågen ska drivas med, enbart vindkraft under bra dagar? Den svenska vindkraften har veckovis varit nere under 10% av den installerade vindkraftseffekten i vinter, 90% har inte kunnat utnyttjas.

    Högerpartierna kommer väl med något diffust om "gärna järnväg, men statsfinanserna måste värnas och underskott och statsskuld får inte rusa i väg bla bla"

    Sen är det också lite typiskt valfäsk att man ska beskriva hur många tusentals jobb det här ska ge under byggperioden, som om det vore ett jättestort ams-projekt. I så fall har jag en bättre idé, bygg en kanal med slussar tvärs genom sydsverige,Stockholm - Malmö, det skulle generera jobb minsann.

    SvaraRadera
  2. Jag är, här i bloggen iallafall, betydligt mindre intresserad av sakfrågan än av hur den framförs.

    SvaraRadera
  3. Jag funderar över om personen som skriver sitt namn längst ner, verkligen är samma person som skrivit det andra...hm...

    SvaraRadera
  4. Jo, faktiskt, om du syftar på mig.

    Grejen är att jag vet rätt lite om hur meningsfullt det egentligen är att bygga tåg. De flesta som visste något om saken och kommenterade dagen efter verkade tycka att tåg-idén var rätt dålig ur alla perspektiv, men det var inte det det handlade om här, faktiskt.

    Jag är nyfiken på HUR man försöker få oss att rösta på olika partier. För det känns som om det mer handlar om det, än om att göra någonting bättre. De flesta är ändå bara ideologer, där det viktigaste av allt är att värna ideologin.

    SvaraRadera