onsdag 9 november 2011

Djävla bajs, typ.

Jag ska få ihop livet med Glitterflickan, jag ska försöka att inte göra mig ovän med Exet, jag har sovit de tre timmarna som varade från det att lilla sonen slutade spy, tills stora sonen vaknade, mitt hem ser ut som en pundarkvart av ren försumlighet, jag behöver desperat bränna fett och äta nyttigt om jag inte snart ska vara den feta grisen som var hyfsat i form när han träffade tjejen, men sedan, när han väl hade ett förhållande, bara dekade ner sig, jag behöver jobba och sluta vabba så förbannat på Nya Uppdraget, och exet bad storsint att slippa bli kräksjuk precis lagom till resan i helgen som hon sett fram emot och betalat en förmögenhet för. Det är november, så vi kan inte ens gå ut och ha någon glädje av det. Säg mig, hur fan får man ihop det här?

1 kommentar:

  1. Snabbstädning, när livet blir för mycket:

    Ta en flyttkartong eller en stor plastback. Fyll den med allt som inte är där det ska. Utan att sålla. Bara vräk ner det. Enda undantaget är blöta och kladdiga saker - som disk med rester, tex. Samla den i en diskbalja eller en mindre back och bär ut i köket. Ställ på golvet om det är slut på ytor.

    Annars rubbet - böcker, dvd-er, leksaker, tvätt, bra skruvar som man inte vill slänga etc.

    Nu ser det omedelbart bättre ut omkring en och paniken i att inte veta var man ska börja är borta.

    Nu kan man, i en takt som passar ens behov för tillfället, förpassa sakerna tillbaka till där de hör hemma genom att börja med det som ligger överst och jobba sig neråt. Det kan tyckas omständigt istället för att ta flera saker på en gång och få bort dem, men när man är överstressad och outsövd står man bara och panikstirrar på allt för att man inte vet vilket sorteringssystem man ska använda. I det läget går det fortare att ta en sak i taget. (I alla fall för mig.)

    * Om du inte hinner träna just nu så hinner du inte. Ge dig en vecka att få ordning på annat och ta upp att förhandla fram träningstid då istället.
    * Ett bra sätt att kontrollera sitt intag är att planera i förväg vad man ska äta. Om allt som finns för middagen finns hemma tar man inte en hungervända om ICA på väg hem från jobbet. (Man spenderar mindre pengar på det viset också.)
    * Glitterflickan låter inte som någon som inte förstår force majeur av kräksjuketyp - kräksjukan är inte för evigt, även om det känns så.
    * Att skydda exet från att bli smittad och därmed rädda hennes semester låter väl som ett utmärkt sätt att hålla relationen god? - Jag förstår att detta krockar med att vabba mindre och jobba mer och det finns ingen perfekt lösning på det. Du är i din fulla rätt att be henne ta sin del av vabben. Allt du tar utöver din halva hamnar hårt på ditt bussighetskonto - å andra sidan kan det vara skönt för sjuka småttingar att inte behöva flyttas. Vabb kan inte hjälpas, oavsett vem som tar den. Sitter du fast så gör du, så försök släppa jobb-ångesten. Hittills har ingen av den jobb-ångest jag själv ägnat, typ, ett år av mitt liv åt lett till några långtgående och oåterkalleliga konsekvenser.

    Jag förstår dock att det inte är i första hand tips, utan sympati, som behövs här, så skippa allt ovanstående om inget av det är till nån hjälp och ta emot en stor påse internetz-sympati. (Jag föreställer mig den som en ljusblå papperspåse. Som rasslar.)

    November går inte att göra nåt åt. Jag rekommenderar BBCs nya krim-serie, Death in Paradise om den stelbente engelske polisen, Ben Miller, som omplacerats på en Karibisk paradis-ö och kämpar med brott, ödlor och kulturkrockar. Tänk dig Morden i Midsommer, fast på, typ, St Barts. Borde gå att se från iPlayer eller Beebs Ps3-närvaro, om inte annat. Gör mig glad i alla fall. (Jag är ledsen, själv hör jag till dem som faktiskt gillar när soljäveln drar åt helvete. Så jag har inga bra tips och tricks för att överleva november. Inga som skulle funka för tehatare - eftersom de inbegriper hembakt och skräckromaner.)

    SvaraRadera