tisdag 12 juni 2012

och nu blir det... FOTBOLL!

Fan va allting är fotboll.
Det är fotboll i tidningen, fejjan är full av det, och på jobbet orkar jag inte fika. Jag är så djävla less på fotboll och hoppas innerligt att Sverige åker ut snart, så det kan bli lite lugn och ro och dämpad stämning.

Fast några saker gillar jag. Jag gillar att det största namn alla svenskar skryter om, och hoppet i EM, är Ibrahimovic. Den fattige killen från Rosengård. Han som låter som alla halvgangsters som fanns i min närhet under uppväxten. Och så har någon lagt ut ett klipp som så fantastiskt väl illustrerar min syn på sportjournalistik. Peter Jihde (eller va ha heter. jag har bild på honom när han går på kryckor!), försöker få Zlatan att förklara varför de förlorade. Och han förklarar. "För vi spelade inte bra.". Det är liksom inte mer än så tycker Zlatan. Och Peter fortsätter jihddra och tjata. Men du då, hur är det ditt fel? Vad gjorde du för fel? Vad ska ni göra bättre nästa gång?

Ja, se själva. Det är ett underbart klipp som så väl visar att idrott ska utövas, inte snackas. Och om jag gillade det lilla gettoynglet som blev störst i världen och sedan parkerade sin gula Ferrari för långt ner i sanden på Ribban i Malmö och såg till att Ibrahimovic var det svenskaste namnet, så gör jag det ännu mer nu.



Det snyggaste "Håll käften och gör det bättre själv då!" på länge. Go Zlatan!

3 kommentarer:

  1. Sverige bevisade...

    Inför fotbolls-EM sa många experter att Ukraina var det sämsta laget. Vi bevisade att de hade fel.

    http://bit.ly/NujE2o

    SvaraRadera
  2. Jag kan liksom inte riktigt se hur det är relaterat till mig. Vi har ett land. Det landet samlar ihop sina bästa talanger på ett område som jag avskyr, och sedan jämförs dessa mot andra länders motsvarande.

    Varför i hela världen skulle jag bry mig?!

    Bortsett från, möjligen, att Zlatan känns som en kille jag ställer upp på.

    SvaraRadera
  3. Ha ha, vilken skön avsnäsning. Och då fattade Jihde äntligen.

    +1 på att sport skall utövas, inte snackas om.

    SvaraRadera