tisdag 21 februari 2012

Tolkien

Det här är känsligt. Jag vet, men Here Goes:

Jag tycker inte om Tolkien. Jag gillar inte sagan-om-ringen-böckerna. Nej, jag har inte läst den ruttna svenska översättningen från femtiotalet. Jag har läst orginalet. Nej, det är inte för svår engelska, det är alla de andra orden som gör det bökigt. Och en hel del annat. Om jag möter en storm av kommentatorer som vill ha det mer uttömmande, kan jag gärna skriva varför jag ogillar de böckerna, och jag kan också presentera min teori om varför de blivit så stora ändå.

Men det jag egentligen ville ha sagt var, att detta ingalunda ska ses som en värdering av de människor vars uppfattning jag inte delar i frågan. Några av mina bästa vänner, människor jag i många avseenden högaktar, tycker mycket om Tolkien.

Men själv tycker jag nog bättre om filmerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar