torsdag 8 september 2011

P3 nyheter

Jag har gett med mig. Givit upp. Jag lyssnar numera på P3 morgonpasset på vägen till jobbet. Jag lyssnar också på P3 nyheter, för jag orkar inte stänga av. Och tror varje gång att de faktiskt ska säga något, men det händer liksom aldrig. Fast, i morse tog de priset. Grävande journalistik när den är som bäst. Folk som köper utbildningar (teaterutbildningar, bartenderutbildningar och sånt) är dubbelt så missnöjda nu som för.. några år sedan. Det har kommit dubbelt så många anmälningar i år som för... några år sedan. Minsann. Hur många tror vi går sådana här betalutbildningar? Flera tusen om året iallafall, eller hur? Och hur många är missnöjda? Jo, 76 stycken. Vilket är dubbelt så många som för några år sedan. Ok, så nästan ingen är tillräckligt missnöjd för att gnälla nu, och nästan ingen var det för några år sedan heller. Vilken är nyheten? En skillnad på trettio pers utgör promillen av alla som köper utbildningar varje år. Det är så få att vi kan anta att det är naturliga fluktuationer och slump än säger något om utbildningarna. Med tanke på hur ofta nyheter kretsar kring siffror i allmänhet och procentuella förändringar i synnerhet, kunde man önska att grundläggande statistik ingick i journalistutbildningarna. Men, nu är ju journalister och deras lärare en gång för alla i allmänhet mattehatande humanister, så det lär väl inte hända. Vidare kan vi konstatera att en hockeymålvakt dött i en flygolycka. Tragiskt för hans närmaste, såklart. Det vill jag inte förringa, men när hans fans hemma i Jönköping berättar att han var fantastisk och talar om honom som "min stefan" (hette han stevan?) för att han gjorde kullerbyttor på isen, då känner jag nog att trovärdigheten går ner en smula. Är man rikskänd spexare i idrottsammanhang för att man kan göra en kullerbytta? Det kan min tvååriga son också. Heja. Då kan han bli hockeymålvakt i landslaget. Det mest ironiska är ju att killen som nu är död hette Liv. De hade en till lika dum nyhet, men den glömde jag tack och lov bort! Snälla, för helvete, P3 nyheter. Skärpning nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar