lördag 19 december 2009

Magsjuka, nästan lika illa som fotboll

Hellre magsjuka än fotbolls-VM, men sedan vet jag inte riktigt. Det finns många sjukdomar som utgör värre lidanden, men näst efter könssjukdomar och prostata-cancer är det få saker man kan kvittera ut så lite medömkan för. Utom, möjligen, från den närmaste familjen som inte kan undgå att se eländet. Och de brukar ändå ha annat att tänka på som överskuggar det. Som, hur de ska slippa själva, till exempel.

Föreställ dig följande konversation:
- Hej, hur är läget?
- Jo, tack. Det är mest skit. Bokstavligen talat. Jag har diarré.
- Nämen? Det låter inte kul?
- Nej, det suger. Var femte minut kan välja mellan att antingen sitta på en ring inom tjugo sekunder eller skita ner mig.
- Aj då. Mycket tvätt alltså...
- Ja, och när man torkar sig för hundrade gången på en dag, känns det som att dra femmans sandpapper* mellan skinkorna.
- Usch! Det låter inte mysigt!
- Nej, och som man fiser. Fast man vet ju aldrig innan om det verkligen är en prutt som kommer. Det luktar för djävligt i hela huset. Trots att radonsaneringsfläkten går på max, hinner dassen inte vädra ut mellan varven.
- Va äckligt. Vet du jag vet inte om...
- ... och inte kan man gå ut och åka pulka, för det finns ju fan inga dass till vilka man hinner på tjugo sekunder, oräknat den extra tiden det tar att klä av sig pulkakläder!
- Tack, men nu...
- Fatta att jag har duschat åtta gånger idag. Asäckligt! Röven är bara en stor sårig krater! Men jag har iallafall slutat spy.

Mer på temat, författat av någon annan.


* Är ett finast eller grövst? Jag chansade...

1 kommentar: