måndag 7 december 2009

Björn Ranelid


Det här inlägget har jag filat på länge. Och det kommer ändå inte att bli som jag tänkt, tror jag.

Vem fan är Björn Ranelid?

Nyligen fick jag reklamdyngan Villaliv i min brevlåda. Det är ett reklamblad, friköpt som "samhällsinformation". De har en journalist inhyrd två timmar i månaden som får skriva ett litet kåseri om något trist. Då har det Redaktionerllt Värde.

Vem är han, denne nalle? Vem bryr sig? Han verkar vara en dryg fan, vars främsta företräde är en bil som var flott för trettio år sedan. Han har blonderat hår, och rynkor av överdrivet solande.

Och enligt Villaliv bor han i "drömmarnas hus".

Det enda jag hört om honom egentligen, eller förlåt, hört om hans åstadkommanden, är att han är sinnessjukt dryg på temat "Jag har skrivit en bok om mina böcker". Återigen, meta. Det handlar inte ens om hans böcker. Det handlar om hans bok om hans böcker. Folk talar om honom, men aldrig om vad han gjort.

Varför bryr sig någon? Jag är uppriktigt nyfiken...

5 kommentarer:

  1. Ovanligt snällt skrivet för att vara dig...men visst, liiite kul var det :)

    SvaraRadera
  2. He he... du är bara lite avundsuk?

    SvaraRadera
  3. På en blonderad gubbe med hybris?
    Alltså, jag tror inte det. Borde jag vara det? Kan någon förklara för mig vad det är med Björn Ranelid som gör att hans namn hamnar i annat tryck än telefonkatalogen?

    Jag tror verkligen inte att någon har anledning att vara avis, men jag kan ju ha fel.

    Kan någon förklara?

    SvaraRadera
  4. Alltså, nog för att han ser jävligt obehaglig ut, men vad är det med Ranelid som gör snubbar så aggressiva? Min man är licensierad så kallad Soft Snubbe(tm) och har inte ett aggressivt ben i hela kroppen. Men när han ser Ranelid vill han slåss.

    Vem är Ranelid? Vad gör han, förutom tar upp en plats i På Spåret så att det blir på tok för lite Joc Koljonen?

    mvh
    Jessica

    SvaraRadera
  5. Men Jessica, du missar poängen...

    Jag blir inte så aggro. Jag är bara nyfiken på vad som skiljer honom från Nisse från Flen, bortsett från bilen. Varför bryr sig någon om var han bor, eller att han gett ut en bok om sina böcker, när ingen verkar ha läst hans böcker, om han ens gett ut dem?!

    VARFÖR? Vem fan är han?!

    SvaraRadera