måndag 21 september 2009

Tedrickarorgie?

En vän, som verkligen på intet vis är någon tedrickare, tipsade om en fantastisk företeelse. Klangmassage heter det.

I korthet uppnås "En möjlighet att slappna av och stanna upp i den pulserande vardagen." genom att man bankar på plåtskålar, som man sedan håller mot kroppen.

Man kan få sitta i ring på golvet, dagis-style, runt en människa på filt ("dagisfröken"?) som visar, och i den timme man pröjsar för ryms inte bara själva massagen, utan också en möjlighet att dela sin erfarenhet med andra tedrickare.

Klangmassage används tydligen inom följande områden:
1. Massage och sjukgymnastik
2. Terapi och psykoterapi
3. Homeopati (läkare och homeopater)
4. Wellness och kosmetik
5. Skolor och förskolor
6. Äldrevård
7. Funktionshindrade

Ovanstående lista i sig lämnar ett enormt behov av att blogga här.
Notera att Homeopati är något som rör både "läkare och homeopater". Men, vänta nu, homepati får väl inte utövas av läkare, om de vill kalla sig läkare, vill jag minnas. hm.

"Wellness och kosmektik". Vad är Wellness? Jag har aldrig ens hört ordet. Och det ganska väldefinerade och hårt begränsade området "Skolor och förskolor". Jag hade så velat se tedrickartanterna ställa fram sina skålar och skapa harmoni och lugn i en högstadieklass full av hormonstinna, skräniga tonåringar i en förort. Snälla, ta dig en minut att bara föreställa dig scenariot. Blunda och fantisera...

Det var tydligen tysken Peter Hess, som kom på idén 1941. Varför ringer en miljon små klockor just nu? Pun intended? Det finns ett Institut. Det är ett roligt ord som, till skillnad från Universitet och Högkola inte är skyddat på något sätt. Vem som helst kan hitta på institut hur som helst. Uppenbarligen.

Jag kan helt enkelt inte beskriva det bättre än de gör själva, och citerar siten.
"Grundaren av den moderna Klangmassagen och Klangterapin är Peter Hess, född 1941 i Tyskland. Ursprungligen diplomingenjör för fysikalisk teknologi började han intressera sig för olika orter med speciellt starka krafter i Wales och Nepal.
Professor Wegners forskningsarbete runt klangernas påverkan på människan inspirerade Peters egna forskningar och ledde slutligen till bildandet av ’Institut für Klang-Massage-Therapie.’

Numera omfattar institutet ett stort antal föreläsare som har utbildat över 3000 klangmassörer och –terapeuter.
Verksamhet finns i Tyskland, Österrike, Schweiz, Polen, Ungern och sedan 2004 i de skandinaviska länderna.
"
Forskning, minsann.

Som vanligt handlar det hela också bland annat om "urgamla östliga kunskaper". Kunskap ska här förväxlas med "vidskepelse" och "hittepå".

"Befinner sig människan i sam-klang med sig själv och omvärlden kan hon i frihet skapa en harmonisk och inspirerande livstillvaro."
Att "samklang" är en metafor, som inte har någon fysikalisk eller biologisk koppling hindrar naturligtvis inte från att man gör ett litet logiskt skutt och förutsätter att detta blir bra, även när det tolkas bokstavligt.

De har faktiskt "diplomerade klangmassörer". Jag gjorde också diplom till både mig själv och andra när jag var barn. Det var inte svårt. Och det är ännu lättare nu, när man kan smäcka ihop något i Word, med microsoftgubbar, på en kvart!

Nej, jag klarar inte det här. Både foto, motiv, bilder i allmänhet, och texter måste faktiskt ses i sin helhet! Mina ord räcker inte till, min inspiration bara flödar över. Kanske en handfull inlägg här på temat? Vad säger ni? Vill ni titta själva, eller ska jag beskriva och tolka åt er?
Får jag därför (trumvirvel) presentera
Inklama där en hel rad påståenden hävs fram som Vetenskaplig Sanning på ett sätt så att jag nog faktiskt måste kontakta allmänna reklamationsnämnden.

Titta runt, läs detaljerna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar