måndag 28 september 2009

Har du kompisar, eller kunder?

För ett antal år sedan blev ett pyramidspelsliknande företag vid namn Nature's Own ganska stort. De tog sig runt pyramidspelsreglerna genom att det handlade om försäljning. Alla var säljare. Alla köpte sin kvot, för om man gjorde det, fick man provision på det alla ens underhuggare sålde och köpte. Underhuggarna rekryterade man själv enligt klassisk pyramidspelsmodell. Man var med själv vid rekryteringen, och den som rekryterat en skötte säljsnacket. En bekant (exets kompis) försökte rekrytera mig. Hon ville inte berätta vad det handlade, om utan talade bara om att ta en fika. Hennes gamla vänner förskjöt henne när hon gav sig på alla deras kompisar. De i toppen tjänade sjukt mycket pengar. De längre ner förlorade båda investeringar och vänner. För deras vännar förvandlades till kunder. Dessutom kunder i ett system som förutsatte att de köpte saker de inte ville ha. Det finns en gräns för hur mycket bilvårdsprodukter man kan göra av med. Särskilt om man inte ens har en bil.

Just nu hittar jag det inte, men Idolerna skrev om ett marknadsföringsföretag som arbetar med att privatpersoner får provprylar och sedan berättar för sina kompisar om de fantastiska produkterna mot betalning.

Idag kan man läsa en alldeles seriös... artikel nyhetsnotis journalistisk text dumhet om hur man kan "Sålla bort fyllona på facebook". Antalet vansinnigheter i denna ruta vet inga gränser.
  1. Varför är du uppe när dina kompisar är fulla och fyllechattar?
  2. Varför har du sådana kompisar?
  3. Om de nu är dina kompisar, vad är då problemet?
  4. Varför skämmas för sina kompisar (för det kan man göra enligt texten)? Antingen är de dina kompisar, och då står du för det, eller också är de det inte, och varför då påstå något annat på facebook?
  5. Om de nu är dina kompisar, varför försöka tjäna pengar på dem?
  6. osv osv osv...
Man ska tydligen blockera vännerna i chatten. Nej, det funkar inte så. Man blockerar inte vänner. Smaka på kombinationen av ord "Blockera vännerna i chatten".
Man ska skapa listor på vännerna, så att man kan rikta sin marknads(av-)föring. Slutligen ska man göra diskret "event-pr". Eller, som det heter på svenska, händelsemarknadsföring. Det heter inte event. Det heter händelse.

Och varför skulle jag marknadsföra eländet? Har jag kalas, och bjuder in mina vänner, och ingen kommer, då säger det en hel del om mig, mina vänner, eller båda. Om de inte vill komma på mitt kalas, så ändras väl för helvete inte det av att jag byter starttid för det med en minut, vilket gör att alla inbjudan (läs: De 300 bekanta som sannolikt redan hatar mig för att jag använder dem till marknadsföring utan att betala för mig!) får en ny liten påminnelse om att eländet äger rum. Jag behöver ju inte verka lika krävande ("needy" på utrikiska) om jag inte "medvetet" skickar ut en påminnelse, utan bara en uppdatering om din viktiga händelse.

Herregud! Vore inte Metro gratis, skulle jag ringa och skälla på dem.

Och som en liten bisak, varför ha en kolumn i en morgontidning, om vilka filmklipp på Youtube som är roliga? Får vi inte nog med den skiten ändå via mail?

2 kommentarer:

  1. Här har du skitföretaget:

    http://www.buzzador.com/

    Titta inte utan kräkspåse.

    SvaraRadera
  2. Jag uppskattar att du bidrar, men vill vi verkligen ha skiten här i bloggen, liksom?

    Men jag bad ju iofs om det.

    Frågan är i vilken utsträckning man kan profitera på eländet själv. Kan man till exempel få gratis saker och pengar, som man delar med en liten bekantskapskrets där alla är med, t.ex?

    SvaraRadera