fredag 7 oktober 2011

Vakten ar inte alltid skurken

Ett tolvårigt ligistyngel har blivit fasthållet av två väktare efter att ha fått veta att man inte får åka mellan vagnarna. Han skrek "djävla hora" och mordhotade vakterna. Han sparkade och slogs.

Nej, jag tycker nog inte de gjort fel som hållit fast honom. Faktiskt. Att han "bara" är 12 tycker jag nog kan kvitta. Det kabske var på tiden att någon satte lite gränser. Grabbens mor ger i tidningen inte precis intryck av att se något problem med hans agerande. Svensk lag talar om "den mängd våld nöden kräver". Vore det jag som var vakt, skulle jag nog fan gjort likadant. Gårdagens snyftartikel i DN var ett lågvattenmärke. Leta reda på de riktiga missförhållandena istället, där detta händer oprovocerat.

Hanne Kjöler beskrev det väl på ledarplats idag...

8 kommentarer:

  1. Ligistdjävlarna tog en tur mellan vagnarna, sedan gick dom in och satte sig i vagnen och då kom vakterna och fängslar bara en tolvåring. Tolvåringen känner sig antagligen lite förnedrad och skriker hora och jag ska döda dig till den storväxte vakten som står och trycker upp tolvåringen som tidigare satt i en vagn, med ansiktet mot en skitig vägg. Inget förnedrande där, speciellt inte när alla polarna står och glor och skriker könsord. Han sparkar en medelålders 150 kilo tung vakt på smalbenet för att ta sig loss varvid den tresiffrige vakten anser att nu är det skarpt läge som kräver våld och tvingar ner den lille tolvåringen på ett skitigt golv och får den korpulente vaktens knä pressat mot sitt oskuldsfulla anushål!

    Hade jag sett dig göra så med en tolvåring hade jag spottat på dig.

    SvaraRadera
  2. Är det ok att bete sig illa mot någon som är större?

    SvaraRadera
  3. Egentligen nej, men när det handlar om barn i handbojor och inavlade vakter så nJA.

    SvaraRadera
  4. Ett av huvudproblemen är ju att man kallar grabben "barn". Han är tolv år, inte fem. Han är gott och väl stor nog att behöva ta ansvar för den typen av handlingar. Han är stor nog att inte bete sig på det viset.

    Är man stor nog att skrika "djävla hora" och "jag ska döda dig" till en vakt, som tycker att man inte ska ägna sig åt livsfarliga lekar, då är man också stor nog att fasthållen av en vakt. Att vakterna är stora har inte med saken att göra.

    SvaraRadera
  5. Krille: jag är 158cm och väger 52kg. Sannolikt är tolvåringen större än jag.

    Får jag spöa honom?

    Om jag går fram till dig och börjar knäa dig på pungen - då får du inte göra nåt, för du är större än jag? Är det så det funkar enligt dig?

    Det är ju bara att förflytta styrkeförhållandet till den galnaste. Tänk om jag hade varit bindgalen och du hade varit bunden av din egen, ovan beskrivna, kod. I teorin kunde jag alltså ha gjort dig steril för all framtid och du får inte ens freda dig med att hålla mig ifrån dig eller hålla mig stilla?

    Kan du se de logiska bristerna i ditt resonemang?

    mvh
    Jessica

    SvaraRadera
  6. Jessica, du formulerar det underbart. Tack!

    SvaraRadera
  7. Tehataren och Jessica: Kunde inte ha sagt det bättre själv! :)

    SvaraRadera
  8. Tjena Tehataren, Jessica och T & P

    Jessica: Varför ska du gå fram och knäa mig på pungen? Det känns inte som att du blandar äpplen och päron nu va' Enligt mig så har det aldrig varit okej för vare sig du, tolvåringen eller Tehataren i knäa någon. Jag kan be lite om ursäkt om min text var så slarvig formulerad att du fick intrycket, speciellt som jag aldrig skrev så :)

    Nä enligt min text så funkade det så att: Om du hade varit ett barn (som du inte är) och skulle blivit uppryck ur tågstolen, bojad för något som vakten inte sett, inte ens är olagtligt, upptryckt med ditt ansikte mot en skitig vägg av någon som var mer än dubbelt så gammal, stor och tung som dig själv och om du i din iver att komma loss hade skrikigt hot och sparkat bakåt och träffat säg Tehataren (vore det jag som var vakt, skulle jag nog fan gjort likadant) på smalbenen som du inte kunde se eftersom du hade fejan tryck mot väggen. Om jag hade sett det så hade jag spottat på honom!

    Egentligen så handlade inte min kommentar om vakten som jag tycker betedde sig som ett riktigt as, utan att jag inte tycker att vuxna människor ska utöva våld mot barn. Alls! Jag fick själv stryk när jag var en onge, och vet att man blir inte ett dugg smartare av det endast dummare. Och när Tehataren som jag känner lite, och tycker är en rätt smart, rar och go pôjk innerst inne, började slänga sig med såna fraser så blev jag helt skogstokig och på ett ganska kasst sätt ville berätta för honom hur jag såg på hans uttalade. Som jag absolut inte tror att han menade på riktigt...

    SvaraRadera