onsdag 17 februari 2010

Replik till min nya kompis Anders Lärarstudent

Idag damp följande mail ner i min låda:

Anders har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Mattelärare":

*"Jag har själv jobbat som gymnasielärare i matte på en skola med samhällsprogrammet och idrottselever". Skitbra att du inte hade samhällskunskap eller religion. Där får man bland annat lära sig om demokrati och värderingar och att inte dra alla över en kam. Något du verkar göra när du kallar alla som läser på Lärarhögskolan för "slappa jävlar".

Kan man bli mer inskränk och idiotiskt? Nej, faktiskt inte. Och bemöda dig inte att svara, lär inte komma hit igen.


Anders, att du inte tänker komma hit igen hindrar mig inte, är jag rädd. Låt oss analysera din kommentars beståndsdelar var för sig, och på slutet ge en helhetsbedömning, för din kommentar är faktiskt på ungefär samma nivå som sverigedemokraten som nyligen kommenterade här. Nu till detaljerna, och sedan en lång utläggning om hur dum du är!


Skitbra att du inte hade samhällskunskap eller religion. Där får man bland annat lära sig om demokrati och värderingar och att inte dra alla över en kam. Något du verkar göra när du kallar alla som läser på Lärarhögskolan för "slappa jävlar".

Tycker du själv att lärarhögskolan håller hög kvalitet och ställer höga krav på sina elever? Isåfall säger det betydligt mer om dig än utbildningen. Jag har hittills inte träffat en enda lärare som påstått att lärhörskolan skulle erbjuda någon form av utmaning över huvudtaget. Alla säger att det är genomuselt. Det är dessutom ett faktum att lågstadielärare inte behöver varken kunna eller lära sig räkna. Precis vilken djävla sopa som helst får lov att undervisa de lägre årskurserna i matematik. Detta är faktum.

Vidare: Du menar att man får lära sig om demokrati och värderingar om man läser till lärare i samhällskunskap och religion, vilket jag alltså antar att du gör. Jag ställer mig tvekande. Allt talar nämligen för att man INTE får lära sig det. Heller. Tydligen behöver man heller inte skriva några uppsatser och och lära sig citera. Jag har ingenstans i min text använt den formulering du "citerar". (pun intended) Hela meningar med subjekt och predikat lär också vara poppis i den högre skolan. Synd att du går på lärarhögkolan istället.

Vidare:
Kan någon faktiskt säga emot mig när jag påstår att en kraftigt övervägande majoritet av studenterna på lärarhögskolans program för de lägre årskurserna är kvinnor vars intresse och förmågor huvudsakligen lutar åt det humanistiska snarare än det naturvetenskapliga? Du kan inte på allvar mena att de utbildningarna konkurrerar med Teknis om samma studenter! Du har alltså fel i sak på alla punkter, och har dessutom visat din egen grava inkompetens.


Kan man bli mer inskränk och idiotiskt? Nej, faktiskt inte. Och bemöda dig inte att svara, lär inte komma hit igen.

Återigen har du fel i sak. Inte bara klår du mig med hästlängder i grenarna ovan, du är dessutom uppenbarligen patologiskt humorbefriad. Hur du tror att du ska klara dig mot en hord hormonstinna tonåringar med din uppenbart usla självbild, självdistans, den usla förmåga till kritiskt tänkande din syn på lärarutbildningen visar prov på, och den aggressiva ton du toppar det hela med är för mig något obegripligt.

Vad mera är, med undantag för några grova formuleringar, är det ungefär vad alla utredningar, skolverket och ALLA politiska partier säger. Det faktum att du säger emot, och menar att lågstadielärare generellt är duktiga på matematik, tyder på att du lider av något allvarligt mentalt handikapp, som akut synapsdöd eller att du blivit tappad i golvet som liten.

Så du kommer inte hit något mer? TACK SNÄLLA FÖR HELVETE OCH SE OM JAG BRYR MIG DJÄVLA APSKAFT!!!

3 kommentarer:

  1. he he he, jag är inte hälften så god människa som man troligtvis borde vara, för jag...jag tycker det här är SKITKUL!
    Snyggt jobbat;)

    SvaraRadera
  2. Jo, du är en god människa. Du vill inte att dina barn ska "undervisas" av folk som är sådana intellektuella nollor att de tycker lärarutbildningen generellt är bra. Eller ens duger.

    Du vill att det ställs krav på både den utbildningen och på de som går den.

    Huskatt, du ÄR en god människa.

    SvaraRadera