fredag 18 november 2011

hata och älska med bilar

Jag är, som den flitige läsaren kanske känner till, en Toyota Prius. Ju mer jag lär mig om den, desto sämre tycker jag om den. Den är inte bra. Den suger.

Och nu har startbatteriet packat ihop. Det är alltså en elhybrid, men ett batteri som kan ta den flera kilometer på elmotor, men det hjälps inte, för ska man starta, då måste man ha ett startbatteri. Också.

Startbatteriet har varit olika modeller för nästan alla årsmodeller. Inget av dem är standardbatteriet som sitter i alla andra bilar. Det är special. Det är så special att man inte ens kan beställa det hos Global, som annars har väldigt många varianter. Nej, man måste ta sig till Toyota för att köpa ett. Tror ni de har utkörning? Nej, man ska ta sig till Kungens Kurva, ett köpområde i Stockholms utkanter explicit skapt för bilister. Men, jag har ju ingen bil att köra dit med.

Var tror ni man satt det djävla batteriet i bilen? Sitter det lättåtkomligt. Näääääääääääääääj! Det sitter under en lufttrumma som är hopplös att skruva av. Och... ja, de där sladdarna. Tror ni de sitter smidigt, så att de bara är att lossa, för att sedan plocka ut batteriet, sådär som det brukar vara? Näääääääääääääj! Det sitter en jätteklump med något konstigt på pluspolssladden, så att man måste pilla sig blodig och plocka och fixa. Och inte fan går det bättre för det. Och ja, just det. Det sitter bak. Och bakluckan, den har ett ellås. Ellåset kräver ström från... startbatteriet. Just det. Mmmm! Så gosigt att öppna!

Jag undrar hur mycket jag haft sönder bara på att försöka få ut det där djävla batteriet.

Vet ni, jag tycker inte om Toyota Prius. Och sådär våldsamt bensinsnål är den inte heller. BMW klarar samma förbrukning med en 50% större motor, med 50% högre effekt utan hybridsystem.

Satans helvetes djävla rövkuksbilshelvete!

jag HATAR BILAR!

5 kommentarer:

  1. Jao, BMW är lite outstanding. Men man får ju betala betala därefter.

    SvaraRadera
  2. Ja, en fabriksny BMW 320 Touring: 242 000. Fabriksny Prius, 267 000.

    SvaraRadera
  3. Själv har jag flera gånger varit nära döden pga Priusar och deras obefintliga motor- och trafikljud. Särskilt Taxi Stockholm verkar ha en förkärlek för att smyga sig på med eldriften och likt opålitliga jämthundar nafsa en i hälsenorna så snart man bara vill kors en gata.

    Såg förresten en intressant jämförelse på BBC:s TopGear härförleden. I en jämförelse mellan Toyota Prius och RangeRover påstod man att eftersom metallerna till Priusens Ni-Cd batterier bryts i extrema ödemarker, bla i Kanada, och sedan skeppas till förädling i metallindustrier i Kina för att därefter vidareskeppas till Japan för montering och slutligen skeppas ut i världen för leverans till köparna så skulle det krävas att man körde sin Prius minst 10 000 mil innan den totala miljöpåverkan trumfade den betydligt törstigare men närproducerade och ganska konventionella RangeRovern. Faan tro't - men helt orimligt verkade det inte.

    SvaraRadera
  4. Jag vet att jag har läst en jämförelse mellan bilar med olika typer av drivmedel, där man utgått från en livscykelanalys istället för att stirra sig blind på utsläpp per km. Och visst minskade övertaget från hybridbilar ganska drastiskt vid den jämförelsen. Bäst har jag för mig att s.k. miljödieselbilar stod sig.

    Tyvärr har jag inget minne av var jag läste det. Kan ha varit ett halvår sedan, ungefär.

    SvaraRadera
  5. PappaBand och Tobias, det låter rimligt det ni säger, tycker jag.

    En snål diesel är enkel att bygga, och släpper ut lite. Det borde ju sparka rumpa rejält. Bränsleceller tycker man ju annars vore en fin grej. Borde vara lätt att tanka och billigt att bygga och enkelt att skapa drivmedel. jaja. Vem är väl jag att tycka?

    SvaraRadera