lördag 2 juli 2011

Coffee table-litteratur

... eller som heter på svenska - Kaffebordslitteratur.

Vad fan är det? "Titta! Jag har en bok!"? Jag har förstått att man ska han någon elegant, hajpad bok med dyrt på papper i märkligt format liggande framme, som en accessoar, så att alla kan se att man Är Med.

Håll med om att grejen känns rätt korkad? En bok som en inredningsdetalj? En bok. Det är som det klassiska skämtet om presenten. "Tack, men jag har redan bok."


Själv har jag precis satt upp 18-20 hyllmeter bokhylla, men jag är lite orolig för att det inte ska räcka. Många böcker imponerar på mig. Många böcker som verkar lästa. Exfrun hade mycket mer böcker än jag, och lästa fortare och mer. Hennes bokhylla är imponerande. Den är full av bra, fina böcker av alla slag, och alla är lästa. Jag har inte lika mycket böcker, men jag har iallafall en bokhylla. Full med böcker. Eller, när jag skrivit klart det här, och tömt de sista kartongerna, då har jag det. Just nu är den bara nästan full, och golvet är fullt av lådor och böcker.

Böcker. Plural.
Bok - singular - det är för obildade människor som borde läsa istället för att inreda sitt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar