söndag 19 december 2010

Inkompetenta projektledare - eller "Det kanske är rejv för mig"

Jag har jobbat med många projektledare. De flesta har varit ganska duktiga. Som projektledare måste man förstå vad ens projektgrupp pysslar med, även om man itne måste kunna utföra det. Om man som projektledare inte förstår det, måste man vara oerhört lyhörd när projektmedlemmarna försöker förklara de grundläggande begreppen inför möten med beslutsfattare.

Det är inte min projektledare. Vi sitter i ett projekt som är, politiskt, väldigt viktigt i stora koncernen. Några av koncernens högsta chefer sitter med i styrgruppen.

Vi kommer bland annat att bygga en stor centralisering av väldigt viktig data.

Om man inte förstår skillnaden på det filosofiska begreppet SOA (Service-oriented architecture) och den tekniska facktermen, som är väldigt hårt specificerad och teknisk och bara en av många tekniker för kommunikation, Web Service när vi ingenjörer försöker förklara för att hon inte ska göra bort sig inför koncernchefen på måndag, då kanske man inte ska rätta ingenjörerna och köra härskartekniker och använda uttryck som "men, webservice för mig är ju...".

Nej, inkompetenta djävla sopa, det finns inget "för mig" i en standardiserad teknik. Det finns ett dokument, sammanställt av en standardiseringsorganisation, som säger att en webservice har ett kontrakt, specificerat i XML, att kommunikationen sker med SOAP, att datan ska formatteras med XML och en hel massa andra saker. Det finns inget "för dig" i det. Du är inte nämnd i det deras dokument. Jag lovar!

Dumdjävla sopa! Gör bort dig då, och få kicken. Problemet är bara att hon kommer att skylla på mig och kollegan när det går åt helvete för att hon är dum i huvudet.

2 kommentarer:

  1. Det är bland det värre som finns, att få skulden för andras fel.

    SvaraRadera
  2. Frågan är om inte det faktum att hon kommer att ge mig skulden är underordnat plågan att arbeta med en inkompetent, arrogant människa med alldeles för mycket makt.

    SvaraRadera