torsdag 10 juni 2010

Ny serie blogginlägg: Föräldraskap är...

Det finns många som säljer små putslustiga böcker med en liten aforism på varje sida. Ibland är de illustrerade. Det ska gärna vara gulligt och kopplat till barn. Jag har nu en plan på att göra en egen sådan bok. Hur svårt kan det vara? Tedrickarkärringar klarar det på löpande band. Boken ska heta "Föräldraskap är...". Den ska först innehålla en sida med mitt porträtt, där jag ler vänligt och lite faderligt finurligt, och en kort text om det faktum att jag snart varit föräldraledig nästan två år totalt och är far till två "underbara ljuvliga små knytt". Den ska ha ett handstilsaktigt typsnitt och texten ska vara centrerar mitt på högra sidan på varje uppslag, med mycket luft. Det är så man fyller en hel bok med ganska lite. Den ska också ha ett kvadratiskt, presentvänligt format. Kanske kan jag få Johan Wanloo att illustrera?

Jag tänker mig att den kan delas ut på ungdomsmottagningar till tonårsflickor som överväger att behålla sitt barn eller till Föräldrar som envisas med att berätta hur fantastiskt och guldkantat allt som har med barn att göra är och kräver av alla som inte har barn att de ska "skaffa" oavsett skälet till barnlösheten.

Betrakta detta inlägg som ett statement om upphovsrätt på boken! Den som plankar mina idéer kommer att råka ut för mycket otrevliga saker.

Första sidan alltså...

"Föräldraskap är...
... att behöva välja mellan att skita på sig och städa upp yoghurt från hela köket om barnet lämnas ensamt de två minuter det tar att gå på muggen."

4 kommentarer:

  1. HAHAHAHA, man önskar att man haft den boken :D
    Seriöst, det där rä ingen dum ide

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar sådant här surgubberi! Jag har inte barn själv, men det är ju den här sortens reflektioner som får en att tveka om att någonsin skaffa! Skriv boken och sprid den över hela jorden, så upphör nog befolkningsexplosionen! Mycket mer effektivt än kondomer och sexualupplysning.

    Nä, skämt åsido. Jag tror att det vore en kul bok, om inte annat som motvikt till alla "puttenuttiga" böcker i genren! Det gäller bara att lyckas få den utgiven. Säg till om du behöver hjälp med startkapital.

    För övrigt kom jag att tänka på denna sköna reklamfilm, på samma tema...

    SvaraRadera
  3. Tamagochin lär ursprungligen ha skapats för att illustrera för engelska tonårsflickor hur krävande bebisar är.

    Tack!

    Ska göra boken först, och sedan hör jag av mig och letar investorer!

    SvaraRadera