torsdag 14 januari 2010

Svekska kyrkan och dess lögner - gratispoäng!

Min kompis Uffe har idag skrivit inlägg om kristdemokraterna som var ganska begåvat. Någon påpekade, med viss riktighet, att han slår in öppna dörrar, och det är ju i och för sig sant, men inte på det vis kommentatorn avsåg.

På baksidan av det religiösa propagandablad jag idag fått i min brevlåda visas Biskop Eva Brunners heraldiska vapen.* Under den finns texten: "Gör inte skillnad på människor" (Jakobs brev 2:1)

Jaha, ja... Låt oss fortsätta:
"... uttrycker den jämlika människosyn som präglar kyrkan."

Näst efter fotbollsklubbar, där folk dessutom bara är inskränkta och dumma, kan kristna organsiationer vara bland det mins jämlika vi kan hitta i det här landet. Det är en (Ja, jag sätter alla Jesuspuckon under samma paraply!) av få organisationer som för en aktiv "intellektuell" diskussion om att diskriminera kvinnor och HBT-personer. I fotbollens omklädningsrum skojar man om "Kärringar" och "bögar" och annat sånt, men jag tror ganska få av förbunden offentligt skulle säga att "Nej, kvinnor är inte välkomna här. Homosexuella får inte heller sparka boll!". Men i kyrkan är det ok. För det har Jesus och den kärleksfulle Guden sagt.

Kristna organisationer? Ni är på min lista, och de flesta av era medlemmar också!!!



* I resten av världen har man slutat med sånt trams. Nej inte adeln, men vem bryr sig?!

6 kommentarer:

  1. Jösses, det var länge sedan jag skrattade så här mycket!

    SvaraRadera
  2. nä fasiken, jag skrattat än åt "Ja, jag sätter alla Jesuspuckon under samma paraply!)"

    SV: Feddare är slang för "Friend".

    SvaraRadera