måndag 10 augusti 2009

Tedrickarfloskler

Någon har skrivit på FB att "Hösten är nystart". I ett skyltfönster ser jag något om "Höstens mode".

Nej, hösten är inte nystart. Det är en floskel. Hösten är död. Alla blommor dör. De friska, vackra färgerna ersätts av grått och brunt. Mörkare och mörkare nyanser för varje dag. Insekterna dör. Ganska många andra dör. De minst friska hemlösa börjar den korta återstoden av livet innan de ska frysa ihjäl i en snödriva kanske åtminstone med en rejäl, lindrande fylla i kroppen, och min egen själ skrumpnar och ruttnar i takt med att ljuset och värmen försvinner.

Hur fan är man funtad om man, i början av Augusti, när det fortfarande är 25 grader varmt, börjar påminna folk om hösten?

Nej, årstidernas växlingar är inte härliga. Fyra femtedelar av året är det här djävla landet egentligen obeboeligt, men vi har överlever, tack vara varma kläder och fina hus. Men inte mer. Jag lever inte i november. Jag överlever. Jag är över trettio år. Jag vet vad jag pratar om. Du, djävla tedrickare, som säger åt mig, när jag säger att jag vill flytta någonstans där det aldrig är kallare än 25 grader "Men visst är det vackert ändå med årstidernas växlingar?" eller "Men man tröttnar ju om man har det så jämt" eller "Men våren är ju så vacker". Dra åt helvete. Jag är gammal nog att minns sjukt många kalla, våta, blåsiga djävla pissvintrar för att aldrig mer vilja uppleva en. Den där Carl Larsson-vintern med glittrande snö finns två dagar om året. Resten av det är det grusblandat slask i mörkret och regn på tvären. Våren är en dålig ursäkt för sommaren, som faktiskt är det som är något att ha. I andra delar av världen har man alltid sommar. Den där fina med doftande blommor och mycket färger och grönt gräs. Eller gult. Där finns också växlingar ofta. Men de växlar mellan flera olika, behagliga, årstider. "Men om man aldrig har det dåligt vet man ju inte hur det är att ha det bra." Men fan. jag har ju haft mitt dåliga nu, tyckar jag nog. 33 vintrar. Skulle det inte räcka?

Djävla mode-muppar och årstidsväxlingsälskande tedrickare smo ska prisa eländet, ni är på mina lista!!!

2 kommentarer:

  1. I brist på mail tipsar jag om detta te- och sexrelaterade blogginlägg:

    http://niklas-hellgren.blogspot.com/2009/08/varldens-trakigaste-sex.html

    SvaraRadera
  2. Tack 30+!
    Den satt som en fläskläpp, och passade preciiiiis in här!

    SvaraRadera