onsdag 28 november 2012

Stänga av datorn eller stanna hemma från Thailand

I höstas påpekade en av mina kollegor att den lilla appen i hans dator som berömde honom när han stängde av den för att gå hem var så bra, för då sparar man ju energi. Bra för miljön.

Ett nöjt, självgott korus hördes från kollegiet, som alla var rörande överens om att det är de här små sakerna som spelar roll. De flesta brukar åka på utlandssemester med flyg minst någon gång om året.

En droppe kom rätt
Jag gjorde en enkel uträkning och visade att en enkel biljett till Thailand effektivt äter upp hela besparingen av att stänga av en laptop nattetid en hel livstid. Jag försökte argumentera att det inte är de små sakerna som är viktiga, utan de stora. Det kvittar om man släcker lampan, ifall man flyger till Thailand en gång om året eller två. Folk blev helt tokiga.

Nu äntligen har jag kommit på en analogi som faktiskt funkar.

Att skryta över att man stänger av datorn på natten, samtidigt som man inte är beredd att avstå solsemestern är som att kliva in på toaletten, dra ner byxorna, och pissa precis överallt och sedan skryta över att en droppe faktiskt hamnade i porslinstronen.

1 kommentar:

  1. Det är likadant som i politiken; man är snabb att klappa sig själv på axeln för vad som helst, men bortser lätt från de fakta som inte passar ens egen världsbild.

    Själv ifrågasätter jag starkt det här med att byta ut glödlampor och allt annat småsparande på el, sedan jag gjorde i princip samma uträkning som du gjorde, fast då på en enkel flygresa till Tallinn. Men den tror jag att jag redan redogjort för här i något kommentarsfält.

    SvaraRadera