måndag 25 april 2011

dop och religion

Jag har varit på dop idag. Inte som gäst, utan som mitt alter ego, fotografen.

Jag glömmer mellan varven hur obehagligt jag tycker det är med dop. Hela grejen, att tvinga in ett oskyldigt ovetande barn i något så stort som en religion. Alla löften, alla miljoner symboler för underkastelse av alla inblandade.

Barnet grät. Hon grät och grät och jag förstår henne. Främmande människor. Vatten och en massa annat. Och det tog lång tid innan det blev ordentligt med tröst. Usch. Den stackars lilla flickan hade rikligt med ångest. Varför? För att någon vill ha hokus pokus.

Usch!

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte faktiskt på det så sent som idag, och jag resonerar precis som du. Jag har varit på barndop två gånger i "vuxen ålder" (som gäst), och faktiskt tagit rätt illa vid mig bägge gångerna. Särskilt som jag vetat om att föräldrarna ifråga inte är troende kristna.

    Jag läste nyligen att 62% av alla nyfödda barn i Sverige döps nuförtiden. Det är ändå inte jättemånga, och det går väl åt rätt håll, hoppas jag. Det märkligaste, tycker jag, är att många verkar göra det av slentrian. I min familj är det en självklarhet. När jag nämnt för min mor att jag inte tänker låta döpa mina ev. blivande barn, tycker hon att det är klart att jag ska! När jag så frågar varför, ja, då har hon inget bra svar. "Det är tradition", säger hon Men det är inget bra svar.

    Min systers lilla barn skall snart döpas. Jag hoppas innerligt att de inte ber mig bli s.k. gudförälder, för då vet jag inte vad jag ska svara. =/ Pappan är troende, så då tycker jag inte det är särskilt hycklande, åtminstone.

    SvaraRadera
  2. Intressant, Tobias.
    Jag håller med om att ordet "Tradition" är ett icke-argument. Hopplöst oväsentligt. Det finns nämligen närbesläktade traditioner som säger att kvinnor ska tiga i kyrkan och våldtäkt inte existerar inom äktenskapet osv. Tusen varianter.

    Om man inte är troende är det ett förfärligt hyckleri och dumheter. Om man ÄR troende tvingar man ju sitt barn in i någonting mot dess vilja. Fast då är man ju iallafall övertygad om att det man tvingar in det i är något gott.

    Nej, barndop har jag svårt för. Vuxendop är en helt annan sak.

    SvaraRadera