torsdag 6 maj 2010

Förortsbo

Hej.
Jag är en förortsbo. Jag, min fru, och våra två små barn och två katter bor i ett radhus. Vi är glada för vår tomt är tre gånger så stor som grannarnas, eftersom vi har ett ändhus.

Förr bodde vi på söder. Då hade våra grannar projekt. De kämpade för Chiles befrielserörelse, eller satt i styrelsen för Stockholm Pride. Eller drev ett kombinerat fik/second hand-butik. Eller jagade den fantastiska musik som bara kan uppskattas av recensenter och mamma. Där hade barnen Polarn från 70-talet. Vintage. Brunt. Pojkarna var långhåriga.

Här har barnen moderna kläder från Polarn. Pojkarna blått, flickorna rosa. Men vi har faktiskt projekt här i förorten också. Jag har t.ex precis haft besök av en hantverkare, som eventuellt ska fixa ett nytt badrum åt oss. Lite vardagslyx, liksom. Tänk vilket fredagsmys man kan få till i ett stort badkar när barnen somnat. Om man inte måste gå upp för att de vaknat.

Likt en Lax på väg uppströms, som vet att oddsen är minimala att han någonsin får ligga (bildligt talat) utkämpar även jag en fruktlös kamp i löpspåret. Ständigt uppförs. Jag blir inte så mycket större, men jag har ändå en kula. Den syns över kanten på de ganska, men inte extremt, hippa jeansen jag kombinerar med sneakers, för att det inte ska synas att jag bor i radhus i förorten och fyller 35 om en dryg månad. Precis som alla mina grannar.

Om du äger en hagelbrakare och har vägarna förbi, snälla, skjut mig.

5 kommentarer:

  1. Men vad är det här?
    Kom du precis på att det inte kommer bli så mycket roligare?
    Sov en stund, det gör nog susen :)

    SvaraRadera
  2. Fick inte sova. Se föregående inlägg...

    Jag måste nog göra en Klassiker. Ut och spring!

    SvaraRadera
  3. Läste :)
    Springa är bra, då blir man lagom tom i huvudet.
    Det är ett skit när man inte får sova. Inte direkt farligt, men gudars vad knäpp man kan bli.

    SvaraRadera
  4. FAst...

    Jag kan inte springa. Förrän klockan 9 ikväll, när barnen sover. Ja, eller, såklart, fem imorgon.

    SvaraRadera
  5. hehe. när man är trettiofem tillhör man "yngre medelåldern" säger min kompis åsa...

    2011 kanske förorten är det nya söder? stå ut till dess?

    SvaraRadera